مطالب آموزشی نگهداری و مراقبت برای مو فرفری ها

وز مو فر و روش های رفع آن

وز مو فر

وز مو فر به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. برای مثال یکی از دلایل مو وز عدم وجود رطوبت کافی و کم آبی بدن و استفاده از شامپوهای قوی است. همچنین لایت مو فر یکی دیگر از دلایل بروز خشکی مو و وز شدن مو فر است. در ادامه این مطلب از سایت فرفری سنتر قصد داریم به مو وز معضل همیشگی مو فرفری ها اشاره کنیم. مو فر یکی از جذاب‌ترین حالت‌های مو است که اگر بدانید چگونه آن را حالت دهید همه شیفته مو شما خواهند شد. اما اگر طریقه حالت دهی مو فر را ندانید، همیشه مو وز و نامرتبی خواهید داشت. در ادامه این مطلب تمام مشکلات و علت وز شدن مو و درمان وز شدن مو فر را بیان می‌کنیم. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

علت وز شدن مو فر

ساختمان مو از سه لایه با هزاران سلول ایجاد شده است که برای سالم و درخشان ماندن به رسیدگی و رطوبت مناسب نیاز دارد. زمانی که کوتیکول مو در معرض رنگ‌های شیمیایی و حرارت زیاد وسایل حرارتی قرار می‌گیرد، به مرور سلامت خود را از دست می‌دهد و وز و خشن می‌شود. افرادی که مو خشک و مجعد دارند بیشتر از هرکسی مستعد وز مو هستند. در کل عواملی مانند نداشتن رطوبت کافی و کم آبی بدن، فر دائم مو در مراکز نامعتبر، شامپوهای قوی، عدم دوش گرفتن صحیح، شانه نکردن مو قبل از دوش گرفتن، رنگ و دکلره، استفاده از سشوار و اتو مو، آلودگی، آب و هوا و استرساز دلایل ایجاد وز مو فر هستند. از جمله دلایل اصلی وز مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از آب داغ

حمام کردن با آب داغ به خصوص زمانی که مو شما به دفعات زیاد، رنگ و دکلره شده‌اند، رطوبت و چربی طبیعی آن را از بین می‌برد. بنابراین بعد از هربار حمام مو شما سوخته و خشن به نظر می‌رسد.

استفاده زیاد از مواد صاف کننده

استفاده از مواد صاف کننده و حالت دهنده شیمیایی در استفاده‌های طولانی مدت سبب وز شدن مو می‌شود و وضع مو را بدتر از قبل می‌کند.

شانه زدن بیش از اندازه مو از جمله علت وز شدن مو فر

روی شانه کردن مو بیش از حد حساسیت به خرج ندهید. برس کشیدن یا شانه زدن بیش از اندازه مو باعث بروز اصطکاک می‌شود. به این ترتیب مو وز وزی خواهید داشت.

استفاده از شامپوهای حاوی سولفات

شامپوها و نرم کننده‌هایی که دارای سولفات و یا الکل هستند به مرور مو را خشک می‌کنند و باعث وز مو فر می‌شوند.

رنگ کردن زیاد مو از دلایل وز مو فر

رنگ کردن مو به صورت مداوم و استفاده زیاد از دکلره به دلیل ترکیبات شیمیایی باعث سوخته شدن مو می‌شوند.

قرار گرفتن طولانی مدت در آفتاب

قرار گیری در معرض باد و نور خورشید، مو را خشک می‌کند و باعث وزوزی مو می‌شود.

درمان وز شدن مو

شاید با خود فکر کنید که مو فر در مقایسه با مو لخت، قوی‌تر است. اما اینطور نیست. مو فر نسبت به دیگر انواع مو بسیار آسیب‌پذیرتر و ضعیف‌تر است و گاهی با یک شانه ساده تعداد زیادی از تارهای مو می‌شکند. علاوه بر این، حالت دهنده‌های شیمیایی موجود در بازار برای استفاده‌های طولانی مدت اثر خوبی روی مو ندارند و وضعیت مو را بدتر می‌کنند. به همین دلیل استفاده از روش‌های طبیعی برای حالت دادن و مراقبت از مو فر بسیار موثر و مفید است. این روش‌ها می‌تواند فر مو را در بهترین حالت نگهدارد و آسیب کمتری به آن وارد کند. درمان‌های طبیعی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم به رفع وز مو فر کمک زیادی می‌کند:

استفاده از مکمل پروتئین برای سالم ماندن و درمان وز مو

یکی از نرم کننده‌های طبیعی که برای جلوگیری از وز شدن مو موثر است، ترکیب تخم مرغ و سس مایونز است. کافی است این دو مواد را به نسبت یک به دو باهم مخلوط کنید و حسابی به هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. بعد از آماده شدن، مواد را روی مو بمالید و روی سر را یا یک کلاه بپوشانید تا مواد بهتر جذب ساقه مو شوند. این مخلوط باید حدود 30 تا 45 دقیقه روی مو بماند و بعد مو را آبکشی کنید. این نرم کننده به ترمیم مو کمک می‌کند و باعث می‌شود مو نرم و درخشان شود.

استفاده از آب سرد یکی از راهکارهای برای جلوگیری از وز مو فر

در حمام بعد از شستشوی کامل، مو را با آب سرد آبکشی کنید. چراکه آب سرد به انسداد کوتیکول‌های مو و حفظ رطوبت آن کمک ویژه‌ای می‌کند.

ماسک کره از راه های جلوگیری از وز مو فر

با توجه به حجم مو مقداری کره را که از قبل از یخچال خارج کرده‌اید به مو بزنید و با استفاده از کلاه مخصوص به مدت نیم ساعت بپوشانید. سپس بعد از این مدت مو را با شامپو بدون سولفات و آب ولرم بشویید و آبکشی کنید.

ماسک روغن بادام و زیتون

روغن بادام و زیتون را ترکیب کنید و بعد از ماساژ مو با این ترکیب، کلاه و حوله گرمی را به مدت 30 دقیقه روی سر قرار دهید. این بار بعد از نیم ساعت سرتان را با شامپو بشویید.

ماسک ماست و جوش شیرین از راهکارهای درمان وز مو فر

برای تهیه این ماسک به 5 قاشق غذاخوری ماست با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه مخلوط کنید. سپس اجازه دهید این مواد به مدت 40 دقیقه روی پوست بماند و بعد آنها را با آب شستشو دهید. می‌توانید هفته‌ای یکبار از این ماسک استفاده کنید و چربی روی مو خود را از بین ببرید.

ماسک سیب زمینی بهترین ره برای رفع وز مو فر

برای تهیه این ماسک یک عدد سیب زمینی را پوست بکنید و آب آن را بگیرید. سپس 2 قاشق چایخوری آب سیب زمینی را با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و خوب باهم ترکیب کنید. با این مخلوط ریشه مو را ماساژ دهید و مو را با کلاه بپوشانید و به مدت 2 ساعت این مخلوط را روی سر بگذارید. سپس مو را با شامپو بشویید. بهتر است از این ماسک، هفته‌ای 2 بار استفاده کنید.

ماسک مو روغن بادام و تخم مرغ

یک چهارم فنجان روغن بادام تلخ را با یک عدد تخم مرغ مخلوط کنید تا ماسک مو روان و یکدستی ایجاد شود. بعد از آن به مدت 40 دقیقه این مواد را برای وز مو فر روی مو بگذارید و سعی کنید با قسمت بندی کردن مو، مطمئن شوید که مو کاملا به آن آغشته شده است. در آخر مو را با یک شامپو و نرم کننده بدون سولفات بشویید و خشک کنید.

ماسک آووکادو و ماست برای جلوگیری از وز شدن مو فر

یکی از بهترین ماسک‌ها برای جلوگیری از وز مو فر استفاده از ماسک آووکادو و ماست است. برای تهیه این ماسک آووکادو را له کنید و با یک فنجان ماست مخلوط کنید تا یک ماسک مو عالی و ارزان قیمت را داشته باشید. مو خود را از ابتدا تا انتهای آن به مدت 45 دقیقه به این ماسک آغشته کنید و سپس با آب ولرم بشویید.

عدم استفاده زیاد از شامپو

برای جلوگیری از وز مو فر هر روز مو را شامپو نزنید. استفاده زیاد از شامپو، چربی طبیعی مو را از بین می‌برد و باعث وز شدن مو می‌شود. حداقل یک روز بین شستشوی مو فاصله بیندازید.

استفاده از نرم کننده مناسب مو فر

بعد از شستشوی مو با شامپو حتما از نرم کننده مو فر استفاده کنید. نرم کننده، مو را تغذیه می‌کند و به آنها رطوبت می‌بخشد.

ماسک مو آلوئه ورا بهترین محصول برای از بین بردن وز مو

یک چهارم فنجان ژل آلوئه ورا را با یک چهارم فنجان روغن (هر نوع روغن طبیعی مانند نارگیل، زیتون، بادام و…) ترکیب کنید و به مو بمالید. پوست سر را هم می‌توانید به این ماسک آشغته کنید و بعد از 20 تا 30 دقیقه مو را با شامپوی ملایم بشویید و آبکشی کنید.

ماسک موز

موز سرشار از کربوهیدرات‌ها، ویتامین‎‌ها، روغن‌های طبیعی و پتاسیم است. این میوه دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ماسک موز وز مو فر و خشکی مو فر را کم می‌کند. برای تهیه این ماسک موز رسیده را له کنید و دو قاشق چایخوری ماست را به آن بیفزایید. سپس مواد را باهم خوب مخلوط کنید تا صاف و یکدست شوند و تکه‌های موز درشت در آن باقی نماند. ترکیب را روی مو پخش کنید. (ماسک را از نوک مو تا ریشه مو به مو بمالید.) بعد از 45 دقیقه مو را با شامپو بشویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *