مطالب آموزشی نگهداری و مراقبت برای مو فرفری ها

تاریخچه و اساس فر کردن مو

تاریخچه و اساس فر کردن مو

در این مطلب از وب سایت فرفری سنتر (خانه مو فر سیمین) قصد داریم تاریخچه فر کردن مو را بازگو کنیم تا بدانید که فر مو چگونه ابداع شد. تا انتهای این مطلب از وب سایت فرفری سنتر با ما همراه باشید تا علاوه بر تاریخچه فر مو در جهان با راهکارهای فر مو به روش‌های مختلف آشنا شوید. اولین کسی که یک روش علمی و حرارتی فر مو را تولید کرد، مارسل گراتو در سال 1872 بود. او یک جفت انبر با ساخت ویژه ابداع کرد که در آن یکی از بازوها دارای مقطع دایره‌ای و دیگری مقعر بود. به طوری که در زمان بسته شدن انبرها یکی در داخل دیگری قرار می‌گرفت و انبرها معمولا روی شعله گاز یا الکل گرم می‌شدند. سپس دمای صحیح آن با آزمایش انبر بر روی روزنامه بدست می‌آمد.

اگر کاغذ کمی قهوه‌ای می‌شد، تقریبا درست بود. اما اگر کسی که با انبر، فر مو انجام می‌داد مراقب دور نگهداشتن انبر از پوست سر بود، تکان خود یا مشتری بی خطر بود. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با فر مو و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید.

همه چیز درباره تاریخچه فر کردن مو

در قدیم یک دسته از مو را به سمت متخصص فر مو شانه می‌کردند. شانه را به آرامی با یک دست حرکت می‌دادند تا مقداری کشش حفظ شود. در حالی که انبر را روی مو به طور متوالی از تار مو می‌کشیدند، آنها را کمی در جهتی معمولی با تار مو حرکت می‌دادند و به این ترتیب یک موج مسطح یا دو بعدی تولید می‌شد. مهارت در استفاده از مچ دست می‌تواند تغییرات جزیی در موج مو ایجاد کند. بنابراین تکان مچ دست مارسل یک موج دوبعدی را تنها با وسایل حرارتی ایجاد کرد و این تغییر با جریان پلاستیکی مو به جای هر وسیله شیمیایی ایجاد شد. به دلیل دمای بالای این فرآیند تمایل به تخریب مو دارد.

تاریخچه فر مو در جهان تا دهه 1920 مو بلند برای زنان استاندارد بود. سپس فلپرهای دهه 1920 مو خود را کوتاه کردند. مدل باب به عنوان نوعی شورش علیه سنت و با افزایش تقاضا برای تعیین سرنوشت در بین زنان، مو به گونه‌ای کوتاه می‌شد که از انتهای پایین گردن عبور نمی‌کرد. این نه تنها یک ژست سیاسی بود بلکه یک ژست عملی بود. چراکه زنان به دلیل کمبود شدید نیروی کار در طول جنگ جهانی اول، کار مردان را بدست گرفتند.

تاریخچه فر کردن مو سرد

در گذشته‌ی دور خانم‌ها برای زیباتر نشان دادن مو خود آنها را دور قطعاتی مثل چوب می‌پیچیدند و بر روی آن سفیده‌ی تخم مرغ می‌زدند. به این نحو مو فر می‌شد و فر سرد به وجود آمد.

تاریخچه فر کردن مو به روش فر گرم

بعد از مدتی انسانها برای فر مو خود از حرارت حاصل از سوخت چوب استفاده کردند. در واقع بجای تکه‌های چوب از تکه‌های آهن و فلز و لوله‌ای کوچک که بر روی آتش مقداری گرم شده را استفاده می‌کردند و به دور مو می‌پیچیدند. با این روش فر گرم رواج یافت.

تاریخچه فر مو با دستگاه الکتریکی

بعد از مدتی فر گرم‌تر شد و از طریق جریان الکتریکی قطعات را گرم می‌کردند. این جریان باید طوری تنظیم می‌شد که قطعات آهنی زیاد داغ نشوند ولی بازهم خطرناک بود و امکان اینکه پوست سر بسوزد، بسیار بالا بود. سپس بیگودی رواج پیدا کرد و مو را به دور آن می‌پیچیدند. در سال 1925 در فر، تغییراتی اعمال شد و اگر بیگودی به طور عمودی و ایستاده بود از این به بعد به صورت افقی این کار را انجام می‌دادند و آن را با بخار گرم می‌کردند و بعد از خشک شدن، مو را باز می‌کردند.

تاریخچه فر سرد داروولد

فر سرد داروولد در سال 1930 با محصولات سولفید تهیه شد و توسط شخصی به نام داروولد فر سرد کشف گردید. در سال 1940 فر دائم مو با مواد شیمیایی، فر سرد نام گرفت. از سال 1945 در آلمان توسط شرکت شوارتسکف شکل جدید فر کردن مو تهیه و به بازار ارائه شد و به فر موجدار معروف شد. باتوجه به پیشرفت‌ها در عمل فر مو امروزه می‌توان فر دائم مو را طبق نظر مشتری انجام داد.

فر مو شش ماهه به وسیله تغییری که در ساختمان طبیعی مو مشتری می‌دهد، فرها دوام و عمر بیشتری در مقایسه با سایر روش‌های فر دارند. اصطلاح عمومی و بین المللی برای فر سرد دائمی کلمه پرم است.

کارل نسلر چه ارتباطی با تاریخچه فر مو در جهان دارد؟

یک روش جایگزین اولیه برای فر کردن مو که جهت استفاده در افراد مناسب بود در سال 1905 توسط آرایشگر آلمانی کارل نسلر اختراع شد که جزیی از تاریخچه فر کردن مو می‌باشد. او از مخلوط ادرار و اسپرم گاو استفاده کرد. اولین تظاهرات عمومی در 8 اکتبر 1905 برگزار شد. اما نسلر از سال 1896 بر روی این ایده کار می‌کرد. قبل‌تر از آن با سوخت کلاه گیس‌ها، فر مو را ایجاد می‌کردند. اما تنها برای موهای بلند مفید بود. در قدیم مو به صورت مارپیچی به دور میله‌های متصل به دستگاهی پیچ می‌خورد. این فرآیند از حدود 12 غلتک برنجی استفاده کرد و تکمیل آن 6 ساعت طول کشید. نسلر اولین آزمایشات خود را بر روی همسرش کاترینا لابله انجام داد.

دو تلاش اول منجر به سوختن کامل موهای او و مقداری سوختگی پوست سر شد. بعدها این روش بهتر شد و دستگاه موج دائمی برقی در لندن در سال 1909 بر روی مو بلند استفاده می‌شد. نسلر در سال 1901به لندن نقل مکان کرد و در سال 1915 به دلیل جنگ جهانی و تسیلم دارایی‌هایش، به شهر نیویورک رفت. او یک مغازه در خیابان 49 شرقی باز کرد و سالن‌هایی در شیکاگو، دیترویت، پالم بیچ ، فلوریدا و فیلادلفیا داشت. تلاش‌های نسلر باعث شد تحول اساسی در صنعت فر مو ایجاد شود و جزیی جدایی ناپذیر از تاریخچه فر مو باشد.

علت صاف یا فر بودن یک تار مو

مواد زیادی در ساختمان مو وجود دارد. یکی از این مواد گوگرد می‌باشد که در حقیقت اسکلت مو را تشکیل می‌دهد. همانطور که بدن ما توسط استخوان‌ها استوار است، گوگرد هم به منزله استخوان مو می‌باشد. خمیدگی و گوژ پشت بودن یک آدم به علت خمیدگی استخوان‌های پشتش می‌باشد ، همینطور یک تار مو پر پیچ و خم مربوط به طرز قرار گرفتن پل های گوگردی می‌باشد ، یعنی پل‌های گوگردی به شکل دایره قرار گرفته‌اند و چنانچه این پل‌های گوگردی بطور مرتب پشت سر هم قرار گیرند مو کاملا صاف و بدون موج می‌باشد.

نحوه فر مو به روش شیمیایی

همانطور که بدن ما توسط استخوان‌ها شکل می‌گیرد و خمیدگی بدن مربوط به خمیدگی استخوان‌های پشت انسان است، پل‌های گوگردی نیز اسکلت اصلی مو را تشکیل می‌دهند. در نتیجه فر و یا صافی مو به علت طرز قرارگیری پل‌های گوگردی می‌باشند. این پل‌های گوگردی در واقع پیوندهای شیمیایی (از نوع کووالانسی) بین دو اتم گوگرد هستند که به صورت جانبی رشته های پروتئینی مو را به هم متصل می‌کنند. کاری که مواد فر شیمیایی انجام می‌دهند آن است که این پل‌های گوگردی را می‌شکنند و بعد از آن که مو حول میله فر به شکل دلخواه در آمد، این پل‌ها را دوباره می‌سازند.

نحوه عملکرد فر دهنده های شیمیایی برای فر مو

فر دهنده‌های شیمیایی در سه مرحله عملیات شکست و تشکیل مجدد پل‌های گوگردی را انجام می‌دهند. واکنش‌های شیمیایی که در سه مرحله انجام می شوند از نوع واکنش‌های کاهشی- اکسایشی (Redox) به صورت زیر هستند:

  1. مرحله کاهش(Reduction)
  2. مرحله تغییر آرایش(Rearragement) : در این مرحله مو که قابلیت فرم دهی دارد حول میله فر (Roller) پیچیده می شود تا به قطر دلخواه فر بخورد.
  3. مرحله اکسایش(Oxidation) به این مرحله در اصطلاح آرایشگاهی خنثی سازی(Neutralisation) نیز گفته می‌شود.

انواع محصولات احیا کننده (کاهنده) برای فر مو

در ادامه به محصولات کاهنده برای فر مو اشاره خواهیم کرد:

  •  کرم‌های هیدروکسیدی Alkaline hydroxide creams
  •  کرم‌ها و لوسیون‌های تیوگلیکولات Thioglycolate lotions or creams
  •  لوسیون‌های بی سولفیت Bisulfite lotions

برای فر مو ابتدا توسط محلولی حاوی یک ماده احیا مانند تیوگلیکولیک اسید (thioglycollic acid) پیوندهای دی سولفید (-S-S-) بین پروتئین های مو را که اسکلت اصلی مو به شمار می رود می‌شکنند. سپس به پیوندهای H-S تبدیل می کنند، مو در این حالت قابلیت فرم دهی دارد و آن را حول میله فر (roller) می پیچند تا به قطر دلخواه فر ایجاد گردد. سپس توسط نوترالیزان (Neutralizer) که محلولی حاوی یک ماده اکسید کننده مثل (H2O2 در فرمولاسیون خود است) پیوندهای S-S دوباره شکل داده می‌شوند. در این سری از واکنش‌ها بسیاری از پیوندهای S-S دوباره تشکیل نمی‌شود و مو آسیب خواهد دید. (آسیب هایی مانند کاهش لیپید ، تخریب پروتوئین مو و کاهش مقاومت کششی رشته های مو و …)

صافی مو شبیه فر مو است. با این تفاوت که پس از شکست پیوندهای دی سولفید مو به جای آنکه حول یک میله پیچانده شود به وسیله شانه کشیده می‌شود.

انواع نحوه فر کردن مو

فر مو به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌باشد. در فر مستقیم همزمان مواد را بر روی مو می‌زنند و نوک مو را کاغذ مخصوص فر می‌گذارند تا نوک مو آسیب نبیند. سپس مو را دور بیگودی به صورت منظم می‌چینند. در فر غیر مستقیم ابتدا مو شستشو و خشک می‌شود. سپس مو را با یک لوسیون تقویتی مرطوب و نوک موها را کاغذ می‌گذارند. بیگودی مخصوص میپیچند و بعد از اتمام پیچش به روی مو مواد می‌زنند. قطر بیگودی، طرز قرار گیری آنها در سر و تعداد آنها، تراکم فرها و مدل نهایی مو را مشخص می‌کند. زمانی که همه بیگودی‌ها سرجای خود قرار گرفتند، هر بیگودی با محلول فر مخلوط می‌گردد. چون محلول فر پوست را تحریک می‌کند، باید دقت شود که با پوست ناحیه مجاور تماس پیدا نکند.

کدام مواد شیمیایی مو را فر می‌کند؟

برای فر کردن موها در آرایشگاه، از ماده شیمیایی به نام پرمنانت استفاده می‌‌شود. با این ماده، ابتدا پل‌‌های گوگردی موجود در ساختمان مو طوری شکسته می‌‌شود که موی پیچیده شده در بیگودی، شکل فر مورد نظر را بپذیرد. در مرحله دوم، پیوندهای گوگردی در حالت جدید قرار می‌‌گیرد که بعد با استفاده از یک محلول خنثی‌‌کننده، فر مو، سفت و ثابت می‌شود.

اقدامات لازم برای فر مو

حال که با تاریخچه فر کردن مو به طور کامل آشنا شدید. در ادامه به بررسی کارهای لازم برای فر مو خواهیم پرداخت:

تست مو و پوست

پوست سر مشتری باید بررسی شود تا هرگونه خراشیدگی، زخم یا التهاب در پوست مشخص گردد و در صورت لزوم فر مو انجام نشود. همچنین باید مو را از نظر نفوذپذیری و قدرت کشش نیز بررسی کنید. برای این کار اگر شخصی به مواد فر حساسیت داشت یا اینکه زخم و خراشیدگی در پوست سر مشاهده شد باید از فر نمودن مو صرف نظر شود. برای جلوگیری از تماس احتمالی لوسیون فر با پوست قبل از انجام بهتر است از ماده پرمنانت کرم چرب یا کرم تقویت مو را بر روی تمام قسمت‌های پوست بمالید.

مسائل فیزیکی مو مانند خاصیت ارتجاعی، پرپشتی یا کم پشتی، کوتاهی یا بلندی و منافذ مو را بررسی کنید. همچنین باید بررسی شود که آیا موها اخیرا دکلره شده‌اند یا خیر؟ در صورتی که در مورد سلامت مو شک دارید یک لایه از مو را آزمایش کرده و در صورتی که نشانی از آسیب دیدگی در مو بود از انجام عمل پرمتانت خودداری کنید. قبل از انجام پرمتانت اگر مو بیش از حد خشک، زبر و نازک یا رنگ و دکلره باشد ابتدا مو را با کاندیشنر معالجه کرده و بعد از مواد پرمتانت استفاده کنید.

منافذ مو و ساختار فیزیکی مو

نوع مو از خصوصیات فیزیکی مو است. مو کم منافذ و مقاوم، لوسیون را به خوبی جذب نمی‌کند. اما مو پر منافذ مواد فر را به خوبی جذب می‌کند. برای تشخیص منافذ مو می‌توانید چند آزمایش زیر را انجام دهید:

روش اول

آزمایش را می‌توانید در سه قسمت از سر انجام دهید. به این صورت که لایه نازکی از مو را با نوک انگشت دست از نوک مو تا ریشه لمس کنید. اگر احساس زبری در زیر دست کردید مو پر منافذ و جذب مواد فر به خوبی است. زیرا مو پر منافذ، روزنه‌های باز زیادی دارد. اما اگر منافذ مو بسته باشد احساس نرمی خواهید داشت و کوتیکول مو نیز متراکم خواهد شد و مواد فر به خوبی جذب نمی‌شود. در نتیجه باید از مواد فر قوی‌تر استفاده شود.

آزمایش دوم

آزمایش دیگر منافذ مو، خیس کردن مو است. اگر مو به راحتی خیس شود پر منافذ و اگر آب به راحتی جذب مو نگردد و از روی مو سر بخورد، کوتیکول مو متراکم می‌شود.

روش سوم

زمان کوتاه کردن اگر مو خیس بی حالت و سست باشد و حالت فنری نداشته باشد پر منافذ است.

آزمایش چهارم

مو خشک اگر به راحتی قیچی شد پر منفذ است. مو رنگ و دکلره جزو مو منفذ است و مواد فر را بیش از اندازه جذب کرده و برای فر کردن این مو از مواد مخصوص رنگ یا دکلره که لوسیون فر ضعیف دارند باید استفاده گردد. با لوسیون مخصوص، مو رنگ و پر منفذ لوسیون دیگری وجود دارد که عمل یکسان سازی منافذ قبل از فر مو را انجام می‌دهد. این لوسیون سبب یکسان کردن منافذ مو شده و مانع از جذب زیاد مواد فر شده و فر مو یکدست می‌گردد. عمل محافظت از مو خشک و آسیب دیده را نیز انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *